Weekendje weg en een snorkeltrip! - Reisverslag uit Karekare, Nieuw Zeeland van Aicha - WaarBenJij.nu Weekendje weg en een snorkeltrip! - Reisverslag uit Karekare, Nieuw Zeeland van Aicha - WaarBenJij.nu

Weekendje weg en een snorkeltrip!

Blijf op de hoogte en volg Aicha

28 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Karekare

Kia ora!

Het vorige verslag eindigde met het diner voor Janetta. Ze moest voor haar sponsors een presentatie geven over haar ervaring tijdens een cursus die ze had gevolgd. Het was in de lokale bibliotheek en de ouders hadden gezegd dat het een formele gelegenheid was en we dus netjes gekleed zouden gaan. In de afgelopen weken in Nieuw-Zeeland, ben ik er achter gekomen dat wat ze hier ‘formeel’ noemen, niet het ‘formeel’ is wat ik ken. Als ik namelijk in de voor mij alledaagse kleding op een formele gelegenheid in Nieuw-Zeeland verschijn, ben ik al formeel genoeg. Hier nemen ze het namelijk niet zo nauw met kleding. De oudste zus en het broertje van Janetta gingen niet mee naar de presentatie omdat zij formele gelegenheden niet echt gewend zijn en het vooral saai vinden. Ik vond het heel erg leuk dat ik mee mocht en naar Janetta’s presentatie kon luisteren!

Afgelopen vrijdag hebben we uit school al onze spullen gepakt om het weekend in het vakantiehuisje door te brengen. Dat vakantiehuisje is van de oma van het gastgezin en het is ongeveer een kwartier rijden van het ons huis. Het ligt pal aan het strand en de omgeving is wat platter dan waar wij wonen. We hadden daarom ook de fietsen meegenomen zodat we konden fietsen in de omgeving. Toen ik op de fiets wilde springen om naar het uitkijkpunt te gaan, zei de moeder van het gastgezin dat je in Nieuw-Zeeland verplicht bent om een helm te dragen als je gaat fietsen. Dat wist ik niet! Gelukkig mogen wij in Nederland zonder helm rondfietsen, maar hier is het wel verstandig om er een te dragen. Er zijn namelijk geen speciale fietspaden en je fiets gewoon op de weg. Ook moest ik erop letten dat ik aan de goede kant van de weg fiets. Ik heb in de paar weken dat ik hier ben al meerdere keren gehad dat ik bijna ben aangereden. Niet omdat ik niet goed uitkijk, maar omdat iedereen hier links rijdt, fietst of loopt. Precies het tegenovergestelde van Nederland dus! Naast de fietsen, hadden we ook het vissersbootje meegenomen. Samen met Amelia heb ik een stuk geroeid en na een tijdje wilde we de motor proberen. Nadat we onze zwemvesten hadden aangetrokken, dat is hier ook verplicht, probeerde de vader van het gastgezin de motor te starten. Dat lukte niet echt en de motor zag er in mijn ogen ook iet wat roestig uit, maar ik bleef optimistisch. We controleerden de benzine en spoten met wat anti-roest spray, maar de motor wilde nog steeds niet starten. De vader bleef doorgaan om de motor te starten en ik probeerde te helpen waar ik kon. Totdat de gear-stick afbrak. Ik weet niet veel van motoren, maar zodra de hendel waarmee je bepaalt of je vooruit of achteruit gaat afbreekt, begint er toch wel een belletje te rinkelen. Het afbreken van de gear-stick was voor mij dan ook het signaal om uit te stappen en de motor met rust te laten. De rest van het weekend heb ik het bij roeien gehouden..

Na een leuk weekend gehad te hebben, was het maandag weer tijd voor school. Dat was gelijk de laatste dag dat ik deze week naar school ga, want de rest van de week heb ik schooltrips. Vandaag ging mijn wekker om 4:30u want we gingen snorkelen bij ‘Goat Island’. Deze trip was eigenlijk alleen voor de leerlingen van year 12, maar omdat het mij zo leuk leek, mocht ik ook mee! De vader van het gastgezin en Amelia hadden zich opgegeven als ‘begeleiders’, maar stiekem gingen ze gewoon mee omdat ze graag wilden snorkelen. Met een touringcar vertrokken we richting het noorden van Nieuw-Zeeland en drie uur later kwamen we bij Goat Island aan. De kustlijn van Goat Island is een beschermd reservaat en er wordt allerlei onderzoek naar het onderwaterleven gedaan. Omdat het zo goed beschermd wordt, zwemmen er heel veel vissen en is het dé ideale plek om te gaan snorkelen. Voordat we het water in mochten, kregen we eerst allerlei informatie over alle vissen die er zwemmen. De snorkel-vrouw had een boek om te laten zien hoe de vissen eruit zien en ter ondersteuning beeldde ze graag uit hoe groot de vissen kunnen zijn. Dat had ik liever niet gezien. Zoals de meesten van jullie wel weten, hou ik niet zo van vissen. Ik ben eigenlijk gewoon bang. Met hun tandjes bijten ze zo in je been en voor je het weet komen er haaien. Alleen bij de put durfde ik samen met oma te zwemmen, want die joeg de vissen weg. Maar ik vind het wel super leuk om te zwemmen in helder water dus ik vond dat ik dit gewoon moest doen. Het scheelt ook enorm dat je een duikbril op hebt, want dan kan je de vissen in de gaten houden en weet je waar ze uithangen. Zonder duikbril kan je ze niet volgen en zitten ze zo in je wetsuit. Dat was ook nog een dingetje, die hele snorkeloutfit. We kregen namelijk een wetsuit met lange mouwen en lange broekspijpen, flippers voor aan onze voeten, een duikbril met blaaspijp, een bodyboard én, als kers op de taart, een groene badmuts. Dat was voor de snorkel-mensen handig, zodat ze makkelijk in de gaten konden houden of iemand afdreef. Toen we ons allemaal hadden aangekleed en klaar waren om naar het strand te gaan, kregen we nog even een spraytje in onze duikbrillen tegen het beslaan van de glazen. Eenmaal op het strand kregen we nog de laatste instructies en toen kon het snorkelen beginnen! We moesten als pinguïns achteruit het water inlopen, zodat we niet zouden struikelen over onze flippers. Toen we in het water waren, zagen we gelijk al wat vissen. Ik was niet meer bang en ik zwom ze achterna. Ze waren heel tam en Amelia heeft er zelfs een aangeraakt. Van Morris mocht ik de GoPro mee naar Nieuw-Zeeland nemen en die kwam vandaag heel goed van pas! Ik heb heel veel filmpjes en foto’s van de vissen gemaakt. Er was ook een hele dikkerd en die was wel 75 jaar oud! Ongelooflijk. Ik wist niet dat sommige vissen zo oud konden worden. Er waren heel veel verschillende vissen. Zo waren er dikke en dunne, met zebra strepen of panterprint, grote en kleine. Ook heb ik een pijlstaartrog gezien! Ik heb helaas niet de ‘Blue Mau Mau’ gezien, maar over die vissensoort is er eigenlijk wel een grappig verhaal. Jaren geleden waren er honderden Mau Mau’s bij Goat Island en ze zwommen overal. Totdat mensen ze gingen voeren met bevroren erwten. Dat vonden de Mau Mau’s zo lekker dat ze er veel te veel van aten. Daardoor werden ze te dik en zonken ze naar de bodem. Op de bodem waren ze een makkelijke prooi voor de grote vissen en werden ze opgegeten. Omdat er zoveel Mau Mau’s zijn opgegeten, zijn er nu nog maar een paar over en is het een zeldzame vissensoort rond Goat Island. Na een paar uur rond gesnorkeld te hebben, was het tijd om terug te gaan. Alle spullen werden opgeruimd en de rit naar huis ging van start. Onderweg zijn we nog even bij de McDonalds gestopt voor wat drinken en ijs. We waren rond 5 uur weer op school en toen ben ik samen met de vader van het gastgezin en Amelia pizza wezen halen. Mmm..

Nu ga ik snel mijn koffer pakken want morgen ga ik weer op een schooltrip! Dit keer ga ik met de geschiedenisklas van year 13, mijn jaar laag, mee op een driedaagse trip naar de ‘Bay of Islands’. Daar heb ik super veel zin in want we gaan heel veel verschillende dingen zien en ik ga met een leuke groep. Volgende week zal ik alles over deze trip vertellen in een nieuw verslag!

Ik voeg weer wat foto’s toe van afgelopen week, tot snel!

  • 28 Februari 2017 - 10:37

    Erica:

    Wat een leuk verhaal weer.
    Echt gaaf al die verschillende vissen.
    Nu heb je gelijk een schoonheidsbehandeling gehad aan je voeten

  • 28 Februari 2017 - 12:38

    Petyre:

    Iedere keer lees ik je verhaal met veel plezier! Lekker gaan genieten van je 3-daagse reis met school xxx

  • 28 Februari 2017 - 15:16

    Zoë :

    Super leuk!!! Veel plezier de komende dagen!

  • 28 Februari 2017 - 21:14

    Frans (uit Ael):

    Twee opmerkingen naar aanleiding van je wederom lezenswaardige verslag:
    1. die foto met dat bootje erop onder die boom is dacht ik het Henschotermeer/Woudenberg; toch?
    2. Pijlstaartrog is dodelijk!

    Have fun!

  • 28 Februari 2017 - 21:34

    Ditte:

    Geweldig om zo mee te leven/lezen, en wat een mooie foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aicha

Actief sinds 22 Jan. 2017
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 12490

Voorgaande reizen:

25 Januari 2017 - 27 April 2017

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: