Het schoolleven is begonnen! - Reisverslag uit Waiuku, Nieuw Zeeland van Aicha - WaarBenJij.nu Het schoolleven is begonnen! - Reisverslag uit Waiuku, Nieuw Zeeland van Aicha - WaarBenJij.nu

Het schoolleven is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Aicha

07 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Waiuku

Hier een nieuwe update vanuit Nieuw-Zeeland!

Van de week was mijn eerste schoolweek op Waiuku College. Dinsdagmorgen hadden we een openingsceremonie voor year 9 (eerstejaars) en year 13 (laatstejaars). De ceremonie was geheel in het Maori. Maori is de oude taal/cultuur van Nieuw-Zeeland en de inwoners van Nieuw-Zeeland zijn daar heel trots op. De taal is bijna niet te verstaan en bevat lastige woorden. Grappig om een keer mee te maken hoe een openingsceremonie gaat. Year 13 stond langs het veld en terwijl year 9 werd geïntroduceerd, zong een koor een lied in het Maori. Toen de sprekers klaar waren met hun speech, moesten alle nieuwkomers één voor één naar voren komen voor een speciale begroeting. Waar we in Nederland vriendelijk de hand schudden, druk je hier, geheel op Maori wijze, de neuzen tegen elkaar.

Nadat we het ceremoniële gedeelte hadden gehad, moesten we naar de gymzaal. Daar werden we op onze kleding gecontroleerd. Iedereen op school moet een uniform dragen, behalve de laatstejaars. Wij moeten een witte top, zwarte broek/rok en zwarte schoenen dragen. Twee docenten kwamen langs lopen en controleerden of we de juiste kleding droegen. Ik heb het grote voordeel dat ik een internationale student ben en eigenlijk alles wordt goed gekeurd. Wel zeiden ze dat ik niet te veel sieraden mocht dragen tenzij het voor religieuze doeleinden is. Naarmate de week vorderden, viel me op dat ze helemaal niet zo streng zijn qua kledingvoorschriften, zolang het maar zwart en wit is.

Nadat Janetta en ik onze roosters hadden opgehaald, belde Brian, de vader van het gastgezin. Hij had verdrietig nieuws. Tui, de hond van het gastgezin, was al een week ziek en hij bleek een tumor in zijn buik te hebben. De dierenarts adviseerde om hem in te laten slapen omdat er niks meer aangedaan kon worden. Brian kwam ons ophalen en met z’n drieën zijn we naar de kliniek gegaan om afscheid te nemen. Ik bleef erbij toen ze Tui lieten inslapen. De dierenarts gaf hem een injectie in z’n poot en hij viel in slaap. In Nieuw-Zeeland mag je je hond mee naar huis nemen om hem daar te begraven. Dat hebben we gedaan en Tui heeft een mooi plekje in de tuin gekregen.

Woensdag begon het schoolleven echt! Geen introducties, maar vakken die ik had gekozen. Omdat ik al geslaagd ben, hoef ik niet verplicht bepaalde vakken te volgen. Dat betekent geen wiskunde!! Ik heb gekozen voor de vakken toerisme, te reo Maori, kunst, hospitality & catering, sport leadership en drama. Bij te reo Maori leer ik dingen over de oude cultuur van Nieuw-Zeeland en ik leer om de taal te spreken. Omdat ik nog niks van de Maori cultuur/taal weet, ben ik ingedeeld bij de kinderen van year 9. Zij zijn ongeveer rond de leeftijd van 12/13 jaar. Dat is soms een beetje ongemakkelijk, omdat ik de oudste ben en we naast het leren van de taal ook dansjes en liedjes in het Maori leren. Denk daarbij aan huppelen door de klas en het roepen van oerkreten.. Hospitality & catering is een vak waarbij je alles leert over voedingsmiddelen. Dat is mijn favoriete vak want naast de theoretische lessen, hebben we ook elke week kookles. En het beste daaraan is, is dat we alles mogen opeten!

Naast de vakken die ik volg, zit ik ook in een housegroup. De hele school is opgedeeld in groepen en met je groep moet je zoveel mogelijk punten verzamelen tijdens evenementen en activiteiten. Ik zit bij housegroup ‘Kauri’ en onze kleur is geel. Aanstaande vrijdag hebben we onze eerste activiteit waarbij we punten kunnen verzamelen. Er is namelijk een zwemcompetitie georganiseerd en je kan punten verzamelen als je meedoet. Iedereen komt verkleed in het geel om de groep aan te moedigen.

Afgelopen donderdagmiddag gingen we uit school naar de oma van het gastgezin. Er was namelijk een verjaardag en dat werd bij haar gevierd. We aten met z’n allen kiwi take-away. Dat is typisch Nieuw-Zeelandse afhaal, inclusief fish & chips, hotdogs en iets met gefrituurde maïs-schijven. Heeel lekker!

Van het weekend zijn we naar vrienden van het gastgezin gegaan. Met een afgeladen auto vol met dekbedden, matrassen, kussens en surfplanken zijn we richting Auckland vertrokken. De vrienden van het gastgezin wonen aan de rand van Auckland, midden in de bossen. Om het huis stonden bamboebomen en palmbomen. Toen we de auto uitgeladen hadden, zijn we naar een nationaal park gereden. Daar hebben we de auto geparkeerd en zijn we de jungle ingegaan. Het is echt ongelooflijk hoe je het ene moment midden in de stad staat en het volgende moment midden in de jungle. Voordat we de jungle mochten betreden, moesten we eerst onze schoenen in-sprayen met een speciale vloeistof. Dat moest omdat we eventueel virussen bij ons kunnen dragen waardoor sommige bomen doodgaan. Na een tocht van smalle paadjes en krakkemikkige bruggetjes, kwamen we bij een prachtige waterval. Midden tussen al het groen was er een enorme rots waar de waterval vanaf kwam. Ik twijfelde natuurlijk geen moment en nam gelijk een duik. Het water was echt heerlijk en ik zou daar dagenlang kunnen doorbrengen. Na een tijd gezwommen te hebben, hebben we de tocht terug gemaakt. We zijn nog even naar Piha-beach geweest om uit te rusten en toen was het tijd voor eten. Helaas was de kiwi take-away al gesloten dus toen zijn we gaan barbecueën. Na het eten hebben we nog een film gekeken en toen was het tijd om naar bed te gaan. Ik sliep samen met de Janetta en Amelia in de woonkamer. We gingen niet gelijk slapen want er stond nog wat speciaals te wachten. Als het namelijk donker genoeg is, komen er ‘s nachts glow-wormen uit de bossen. Dat zijn wormen die lichtgeven en het lijken net kerstlampjes. Heel leuk om te zien! De volgende dag hebben we twee uur gereden om naar een speciaal strand te gaan. Daar hebben we heerlijk de hele middag doorgebracht. Wel heb ik geleerd om me de volgende keer goed in te smeren. De zon is hier verraderlijker dan in Europa en dat heeft er voor gezorgd dat ik nu een beetje op een garnaal lijk..

Afgelopen maandag was er weer een nationale feestdag dus dat betekende een extra dag vrij! Nadat ik met Morris had gefacetimed (wat alleen in het weekend kan door het grote tijdsverschil), ben ik bij het werk van Janetta wezen kijken. Janetta werkt bij een hondenpension, 5 minuten hiervandaan. Ze hadden hele leuke honden en ik heb een paar uur met ze doorgebracht.

Vandaag had ik weer school en ik heb me goed vermaakt. Ik had een uur vrij en toen ben ik downtown gegaan. Zo noemen ze dat hier als je naar de winkels van Waiuku gaat. Er is een heel lekkere koffiebar met tientallen verschillende koffies, zowel warm als koud geserveerd. Heerlijk om in de pauze even op het terras te zitten of als koffie to-go als ik weer naar school terugloop. Naast de koffiebar zijn er ook nog verschillende restaurants, een subway, een ijssalon en een one-dollar shop.

Dit zijn de dingen die ik zoal heb gedaan deze week. Ik voeg weer wat foto’s toe zodat jullie kunnen zien hoe mooi het hier is!

Po Marie (fijne avond) voor nu!

  • 07 Februari 2017 - 08:56

    Petyre:

    Wat veel leuke dingen maak je mee zeg!

  • 07 Februari 2017 - 09:05

    Petyre:

    Wie moest er trouwens zo hard lachen om Bas die afgelopen zomer een garnaal werd.. haha. Xxx

  • 07 Februari 2017 - 20:33

    Erica:

    Zometeen wil je daar blijven....xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aicha

Actief sinds 22 Jan. 2017
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 12485

Voorgaande reizen:

25 Januari 2017 - 27 April 2017

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: